KITAB AL-IMAN DR MUHAMMAD NAIM YASIN TIDAK BERCANGGAH DENGAN ALIRAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

KITAB AL-IMAN DR MUHAMMAD NAIM YASIN TIDAK BERCANGGAH DENGAN ALIRAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Syeikh Dr Muhammad Naim Yasin adalah seorang Ulama yang menjadi rujukan ummah dalam pelbagai disiplin ilmu. Ilmunya sangat luas dan perbahasan serta hujahnya sangat jelas dan tepat. Beliau mempunyai dua ijazah sarjana muda dari Syiria, dua ijazah sarjana lanjutan dari Mesir dan doktor falsafah dari Mesir. Pernah menjadi pensyarah dan dekan di Jordan, Kuwait, Qatar dan menjadi pakar rujuk dalam beberapa institusi perbankan Islam dan hospital-hospital utama memandangkan kepakarannya dalam bidang ekonomi dan juga isu-isu perubatan moden.
Beliau telah menulis ratusan buku dan maqalah yang telah menjadi sumber rujukan bukan setakat di Universiti malah menjadi rujukan dalam muktamar-muktamar serta konferen isu-isu semasa umat Islam. Kitabnya yang telah diharamkan di Negeri Selangor iaitu "Al-Iman Haqiqatuh- Nawaqidhuh" adalah kitab yang menjadi silibus mahasiswa sejak sekian lama dan dijadikan bahan pengajaran dibeberapa masjid di Jordan dan Mesir. Semenjak tahun 1978 lagi kitab ini sudah menjadi panduan umat Islam.
Bahkan sebelum kitab ini, beliau telah menulis karya yang bertajuk "Ni'matul Iman" pada tahun 1973 yang membincangkan tentang keteguhan seseorang muslim melalui iman. Tahun 1984 beliau menulis lagi karya yang berjudul "Wazifah Al-Mukminin Fi Al-Tasawwur Al-Islami" yang menghalusi peranan seseorang mukmin dengan Tuhannya untuk mendapat keredhaan dunia dan akhirat. Beliau adalah Ulama Ahli Sunnah Waljamaah yang sangat dikagumi dan ikhlas dalam penyebaran ilmunya. Pihak yang melarang menggunakan kitab Al-Imannya hendaklah berlaku adil dalam menilai dan tuduhan penulisannya tidak mengikut aliran Ahli Sunnah Waljamaah adalah suatu kesilapan besar yang mesti dipertanggungjawabkan.

2 Ulasan

  1. Assalamualaikum, berhubungan dengan postingan ini, kitab Al-iman ini bisa di dapatkan di mana ya?
    Apakah dijual bebas atau tidak?
    Terima kasih

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum, berhubungan dengan postingan ini, kitab Al-iman ini bisa di dapatkan di mana ya?
    Apakah dijual bebas atau tidak?
    Terima kasih

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama