Kaedah Dakwah Kaun Cina



Berdakwah kepada golongan mereka yang tidak mengerti cara dan adab realiti Islam amatlah susah, namun ianya satu cabarang bagi umat Islam untuk membawa panji Islam keseluruh alam dengan kebenaran yang ada pada Islam. Kaedah dakwah yang digunakan oleh pendakwah kepada mereka yang akan masuk Islam dan sudah Islam yang dipanggil “muallaf”(yang diambil dari perkataan arab). Adalah penting untuk penulis meneliti permasalahan di kalangan saudara baru kerana golongan ini sering menghadapi krisis identity di peringkat awal semasa memeluk agama Islam. Pendekatan terancang dan berhikmah dapat melahirkan saudara baru yang berkualiti dan cemerlang.

Penulis akan mencatatkan beberapa kupasan mengenai cara berhikmah untuk menyampaikan mesej Islam kepada golongan muallaf cina muslim secara berkesan. Kaun cina merupakan golongan yang menjadi jiran seharian di Negara Malaysia.  penulis akan membawa beberapa kisah dalam nostalgia bagaimana rasulullah menyampaikan dakwah kepada golongan pendudukan madinah dan mekah. Rasulullah menjadi ikutan  terutamanya oleh pendakwah –pendakwah masa kini.

Kaedah pendekatan yang dilakukan oleh pendakwah merupakan satu disiplin yang kerap dibincangkan . setiap dakwah yang dilaksanakan mempunyai cara atau metod tersendiri  berteraskan ajaran al-Quran dan al-sunnah , ia mempunyai kaitan dengan latar belakang audien dari aspek, umur, pendidikan, kedudukan, jantina, agama, dan kepercayaan . dakwah yang dilakukan kepada golongan Muslim dan bukan Muslin pastinya berbeza.

Golongan Muslim telah ada keyakinan terhadap Allah dan RasulNya. Manakala golongan non-Muslim masih jauh dari kefahaman terhadap keyakinan tentang kekuasaan Allah dan rasulNya.
Penulis akan membincangkan perkara yang berkaitan dengan kaedah dakwah kepada golongan masyarakat Cina yang merupakan golongan minority terbesar di Malaysia.

2.0 KAEDAH DAKWAH KEPADA CINA
Hakikatnya, hambatan untuk melakukan satu penelitian terhadap gerakan dakwah dalam kaedah telah lama diberikan perhatian. Pelbagai pendekatan giat dilaksanakan. Ada yang dapat dipertingkatkan dan nada yang terkubur di pertengahan jalan. Apa yang perlu diberikan perhatian dan disuburkan adalah kesungguhan setiap lapisan masyarakat terhadap focus dakwah kepada masyarakat bukan Islam.

Pendekatan yang dilakukan selama in agak terpinggir dan usahanya kurang mendapat perhatian serius  dalam masyarakat Muslim. Kalau ada pun yang bangkit melaksanakan tanggungjawab ini terlalu kecil bilangannya.


Di sini dibentangkan pandangan untuk sama-sama kita melihat pendekatan dakwah  kepada masyarakat saudara baru di Malaysia khususnya dan masyarakat bukan Islam yang lain amnya. Pendekatan ini merupakan hasil pengalaman dakwah yang dilaksanakan melalui pakar-pakar dalam bidang dakwah serta kajian –kajian yang pernah mereka laksanakan.
Pendekatan kaedah  atau metod itu dari aspek bahasa membawa makna jalan yang jelas. Pendekatan dakwah boleh didefinisikan sebagai cara bagaimana pengajaran yang disampaikan itu dapat mempengaruhi sasaran untuk menerimanya.


Sesuatu penjaran walaupun baik susah untuk diterima oleh  sasaran jika cara penyampaiannya tidak betul. Jelas di sini bahwa kaedah dakwah itu boleh  difahami sebagai peraturan, perancangan cara atau jalan untuk menyampaikan dakwah agar ia benar-benar memberi kesan kepada orang yang didakwahnya.


Dalam al-quran terdapat banyak ayat yang ada hubungkait dengan dakwah. Pelbagai kaedah boleh diterjemahkan bila mana  penulis melihat sirah Rasul dan hubung kaitnya dengan ayat-ayat yang berkaitan dengan dakwah.
Diantara ayat  di dalam surah al-nahl  ayat 125 maksudnya
“Serulah ke jalan tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik, sesungguhnya tuhanmu dialah juga yang lebih mengetahui akan orang –orang yang mendapat hidayah petunjuk”

Dalam ayat ini jelas Allah memberikan garis  panduan asasi dalam berdakwah:
                                                       I.            Pendekatan hikmah
                                                    II.            Pendekatan al-muaizah al-hasanah atau nasihat yang baik.
                                                 III.            Pendekatan diskusi (perbincangan dengan cara yang  lebih baik)
2.1 PENDEKATAN HIKMAH.
Definisi hikmah dari segi bahasa mempunyai Sembilan pengertian,keadilan, tahan marah, kenabian, sesuatu yang tidak memperlihatkan kejahilan, tiap-tiap perkataan yang bertepatan dengan yang hak kebenaran, meletakkan sesuatu pada tempatnya,perkataan yang betul dan tepat, sesuatu yang mencegah berlaku kerosakan dan mengetahui sebaik-baik perkara dengan sebaik-baik ilmu.
Dari segi tafsir, hikmah membawa maksud pendekatan yang berhubungkait dengan sifat-sifat pendakwah, iaitu al-quran dan assunnah mengikut pandangan ibnu jarir di dalam tafsir ibn kathir.
Berdasarkan definisi hikmah dari segi bahasa dan pandangan ulama tafsir itu, isi kandungan dakwah ke jalan Allah itu perlulah diambil dari  al-quran segala penerangan yang diberikan sewajarnya bertepatan dengan kebenaran, serta dalil-dalil yang kuat dan tepat yang boleh menerangkan kebenaran serta menghilangkan segala keraguan.

2.2 PENDEKATAN AL-MAUIZAH AL-HASANAH
Nasihat yang baik menurut pandangan ulama tafsir ialah mendatangkan perumpamaan dan peringatan sehingga memberi kesan kepada hati mansia,dengan peringkat tersebut mereka lebih berhati-hati dari melakukan  perkara-perkara yang menimbulkan kemurkaan Allah.
Satu lagi dengan makna, memberi peringatan, teguran dan contoh-contoh reality kehidupan manusia supaya mereka tidak melakukakn perkara-perkara  yang mendatangkan kederhakaan.

2.3 PENDEKATAN DISKUSI (PERBINCANGAN DENGAN CARA YANG LEBIH BAIK)
Gunakanlah penampilan diskusi yang professional. Ia akan membawa kepada keterbuakaan semua pihak untuk berbincang dan bertukar –tukar fikiran. Jangan menyelar peribadi dan agama kaum lain kerana ini akan membawa rasa tidak  puas hati dan kemarahan.
Dalam usaha diskusi tersebut sewajarnya tiada seorang pun yang merasakan dirinya ditekan dan dipaksa kecuali ia merupakan  satu pentas dialog  untuk mencari kebenaran bersama secara terbuka  dengan menjaga perinsip-perinsip Islam. Ketiga-tiga pendekatan ini amat sesuai dan boleh menjadi garis panduan yang jelas untuk penulis menghasilan metod –metod  dakwah yang lain.

3.0 PENDEKATAN DAKWAH MASYARAKAT CINA DI MALAYSIA
Melalui pengalaman sebagai pembimbing dan tenaga pengajar kepada masyarakat bukan Islam  khususnya di kalangan masyarakat Cina, metod  dakwah yang difikirkan sesuai untuk diaplikasikan adalah seperti berikut
            3.1 PENDEKATAN DIALOG
            Pendekatan dialog merupakan metod yang paling popular di kalangan masyarakat majmuk khususnya bangsa Cina. Perkara  yang perlu diberikan perhatian bahawa dialog  yang diperlukan bukanlah seperti perbincangan di tempat umum atau terbuka. Ciri-ciri  dialog yang diperlukan seperti berikut
                               I.            Penceramah perlu memastikan memiliki maklumat serta memahami masalah yang dihadapai di sesuatu tempat.
                            II.            Penggunaan kaedah  targhib (galakan,dorongan, kelebihan ) dalam melakukan sesuatu amalan mewakili 2/3  dari isi ceramah yang disampaikan . manakala tarhib (kecaman , balasan) mewakili 1/3  dari isi ceramah.  Penggunaan kaedah terghib in diumpamakan  seperti manisan atau madu dan tarhib diibaratkan seperti cili. Manusia  pada lazimnya menyukai makanan yang manis lebih banyak daripada makanan pedas. Targhib tanpa tarhib akan membawa  kepincangan dalam seruan dakwah dan pengamalan.
                         III.            Cerita-cerita  sebgai suri tauladan. Melalui cerita-cerita dari kisah al-quran , sahabat, tabi’in  salaf as-soleh dan cerita  semasa, penceramah perlu mengaitkan dengan reality sekarang dan bagaimana  hendak mengaplikasikannya. Kesan dari penceritaan tersebut diharapkan mampu mendekatkan kefahaman terhadap ajaran islam itu sendiri.
                         IV.            Soal jawab adalah perlu bagi penceramah meluangkan sedikit masa contohnya 1/5 dari masa  penerangannya untuk sesi soal jawab.
3.2 PENDEKATAN KAUSELING
Pendekata kaunseling dalam dakwah merupakan satu metod yang amat penting. Permasalahan dalam kehidupan manusia silih berganti dan tiada  kesudahannya . golongan masyarakat Cina kebanyakannya amat kurang memahami dan mengetahui ilmu –ilmu yang berkaitan dengan ajaran Islam.
Golongan  yang menerima pendidikan di peringkat tinggi jauh lebih sedikit sekiranya dibandingkan dengan golongan yang berpendidikan rendah. Oleh kerana itu kemahiran untuk  mengatasi masalah terlalu sedikit yang mereka kuasai. Melalui pendekatan metod kaunseling ini, mereka akan mendapat laternatif baru atau memperkembangkan potensi bagi menyelesaika suatu masalah.
Kaunselor mesti mempunyai pendidikan agama yang mantap. Kaunselor mesti menguasai kefahaman kepada tiga prinsip asas  kuanseling danberusaha  mengaplikasikan semaksimum mungkin di dalam proses kaunseling yang dilakukan. Tanpa  memahami dan menjiwai  ketiga-tiga prinsip diatas, natijah yan diharapkan akan sukar untuk dijelmaka. Prinsip asas  kauseling tersebut:
a.       Keterbukaan
b.      Kesediaan
c.       Kerahsiaan
4.0 PENDEKATAN KAUSELING YANG DICADANGKAN
a.       Kanseling individu
Bagi memasitkan keberkesanaan proses kaunseling individu yang dijalankan, asas –asas berikut perlu dikuasai
·         Ta’aruf(proses suai kenal)
·         Tafahum (proses saling memahami)
·         Ta’lif ( proses menjinakan dan penyatuan)
·         Taklif (proses malahirkan kesediaan memikul tanggungjawab)
     b.   Kaunseling kelompok
·         Menanam sifat ukhuwah islamik
·         Setia kawan
·         Jujur dan amanah
·         Kerjasama dan tolong menolong
·         Mencari kekautan dan kelebihan yang ada pada seseorang
·         Lihat keburukan sendiri dan pandang kebaikan orang lain.
·         Saling bermaafan diantara satu sama lain
·         Menanamkan sifat ithar (mengutamakan sahabat dari diri sendiri apabila diperlukan)

5.0 PENDEKATAN MELALUI BAHAN BACAAN
Metod  membaca bahan-bahan ringan amat sesuai kepada sebahagian masyarakat Cina seperti juga lain-lain  kaum. Ia boleh dikembangkan dengan memperbanyakkan bahan-bahan bacaan ringan. Antara bahan ringan yang difikirkan perlu:
1.      Buku  berkaitan aqidah, rukun iman dan rukun Islam
2.      Buku berkaitan ibadat asas  seperti sembahyang.
3.      Buku berkatian  dengan pembinaan adab dan akhlak
4.      Buku kelebihan sesuatu amalan seperti zikir, amanah, pendidikan, kekeluargaan, menutup aurat dan lainnya.
5.      Buku  berkaitan ancaman-ancaman terhadap dosa-dosa yang  dilakukan.
6.      Buku berkaitan kisah dan teladan
7.      Buku berkaitan lelaki soleh dan perempuan solehah
8.      Buku keluarga sakinah
9.      Buku pendidikan keluarga.
10.  Buku perbandingan agama.
11.  Buku sains muamalah islam
12.   Buku mukjizat al-quran

6.0 PENDEKATAN LAWATAN
Pendekatan lawatan merupakan salah satu agenda tahunan yang praktikal untuk masyarakat saudara baru. Metod ini boleh  diperkemaskan lagi dengan pendekatan atau konsep permusafiran di samping pengisian yang bermanfaat.
Perkara-perkara yang difikirkan  perlu untuk memenuhi metod  lawatan in antaranya ialah:
b.      Membuat pemilihan tempat yang hendak  dituju berdasarkan kepentingan dan kesesuaian
c.       Pembatasan atau pengawalan pergaulan lelali dan perempuan
d.      Program yang tidak ketelaluan dari sudut moral dan tidak bertentangan dengan agama.
e.       Penerangan dari masa  kesamasa

download mathurat





Terbaru Lebih lama